Julkilausuma 18.12.2002

Vauhtia energiainvestointeihin

-Vuotoksen kaatuminen oli suuri takaisku tulevaisuuden energiapolitiikalle!

Ydinenergianuorten puheenjohtajana toimintakaudella 2003 jatkaa Kari Kuusisto. Syyskokous hyväksyi uudet säännöt, joissa korostetaan yhdistyksen ympäristöjärjestöluonnetta.

Ydinenergianuoret pahoittelee Vuotoksen altaasta käydyn ikuisuustaistelun lopputulosta. Monet viime keväänä ja vieläkin ydinvoiman lisärakentamista vastustavat järjestöt ja toimijat ovat ilmaisseet tukensa KHO:n ratkaisulle.

Ydinenergianuoret kysyykin vihreältä puolueelta ja Greenpeacen johtamalta Valtavirta-verkostolta mikä on heidän todellinen vaihtoehtonsa? Greenpeacelle ei kelpaa ydinvoima, ei uusiutuvat (kuten vesivoima), eikä metsää saa hakata teollisuuden tarpeisiin -mukaan lukien puun energiakäyttö. Valtavirta-verkostoa vetänyt Tuuli Kaskinen on sanonut, että hallitus on pettänyt risupaketin lupaukset. Nyt hänen oma järjestönsä Suomen Luonnonsuojeluliitto puolestaan iloitsee Vuotos-hankkeen kaatumisesta. Ydinenergianuoret tähdentää, että hallituksen uusiutuvien energianlähteiden edistämisohjelmassa vesivoimaa oli tarkoitus lisätä 1TWh vuodessa, josta Vuotoksen osuus olisi ollut 60%.

Ydinenergianuoret vetoaakin julkisiin ja yksityisiin päätöksentekijöihin sähkökapasiteetin nopean lisäämisen puolesta. Viides ydinvoimala on käytössä aikaisintaan vasta vuonna 2008, mihin mennessä on suuri riski kärsiä ajoittaisesta sähköpulasta Pohjoismaissa. Jo tämän loppusyksyn aikana on nähty pörssisähkön kallistuminen nelinkertaiseksi lyhyessä ajassa. Vesipulaan ei ole nähtävissä parannusta ennen kevättä ja jäiden lähtöä. Ydinenergianuoret epäileekin sähkön hintapiikkien kohoavan tulevan talven aikana uusiin ennätyslukemiin, vaikka kaikki kapasiteetti on käytössä.

Mielestämme ydinvoiman ja Vuotoksen vastustajat ovat velvolliset esittämään oman päästöjä pienentävän vaihtoehtonsa, joka on taloudellisesti ja teknisesti toteuttamiskelpoinen. Nyt näyttää siltä, että päästöt tulevat kasvamaan reilusti vanhanaikaisen kivihiilikapasiteetin käytön vuoksi. Tähän mennessä Greenpeace on vastannut haasteeseen esittämällä niin suuret energiapuun käyttötavoitteet, että mallin toteuttaminen kaikessa utopistisuudessaan johtaisi lopulta koko Suomen aavikoitumiseen!

Helsingissä 18.12.2002