Kannanotto 17.1.2002

Ydinvoima on ympäristöystävällisin vaihtoehto

Ydinvoima ei tuota hiilidioksidipäästöjä tuotantoprosessissa ollenkaan. Ydinvoimatekniikan suuren tehokkuuden ja pienen raaka-ainekulutuksen vuoksi kuljetuksista ja huollosta aiheutuvat epäsuorat päästöt ovat myös vaatimattomat tuotettua sähköyksikköä kohti.

Ydinenergianuorten puheenjohtaja Kari Kuusisto kyseenalaisti tänään Aamu-TV:n haastattelussa Greenpeacen väittämien loogisuuden: Greenpeace on väittänyt vuoden sisällä että ydinvoima on sekä liian kallista, että liian halpaa. Aluksi lisäydinvoiman vastustajat sanoivat laitoksen rakentamisen olevan liian kallista, sitten pitkään, että tuotettu sähkö on liian halpaa ja että se siksi syrjäyttäisi muita energiamuotoja. Viimeksi eilen Greenpeace yritti osoittaa, että ydinsähkö onkin jälleen liian kallista.

Ulkomaisten asiantuntijoiden käyttö osoittaa Greenpeacen globaalin strategian heikkouden: se ei kykene ottamaan huomioon eri maissa vallitsevia erilaisia käytäntöjä. Jos Suomessa sovitaan, että käytämme ydinvoimaa, niin se myös tarkoittaa, ettei laitoksia perusteettomasti myöhemmin määrätä suljettaviksi. Vastaavasti korkea vuosittainen käyttöaste on ominaista suomalaiselle ydinvoiman tuotannolle.

Monet ydinvoiman vastustajat mm. Greenpeace ja Luonto-liitto esiintyvät puuenergian puolestapuhujina. Viimeisen viikon aikana heidän jäseniään on kuitenkin ollut häiritsemässä metsähakkuita Taivalkoskella. Suuri osuus biomassan energiakäytöstä syntyy kuitenkin sellaisen metsäteollisuuden ohessa, jota nämä järjestöt ovat myös vastustaneet vuosikausia.

Yhden ihmisen koko elinaikanaan käyttämästä sähköstä syntyy käytettyä ydinpolttoainetta vain muutama sata grammaa. Uraani on lyijyäkin raskaampaa, joten kyseessä on todella pieni palanen, joka pysyy koko prosessin ajan eristettynä elollisesta luonnosta.

Lisätietoja: Kari Kuusisto

+358-50-535 0635

kari.kuusisto@ydinenergianuoret.fi

Sähköyhtiöt varovaisen myönteisiä ydinsähkösopimukselle