Lehdistötiedote 19.6.2001

Ilmastostrategialla fossiileja vastaan!

Ydinenergianuoret ja JärkiVihreät tempaisivat 19.6.2001 klo 13 eduskuntatalon edessä fossiilisten polttoaineiden käyttöä vastaan teemalla "hiilen hautajaiset". Hautaus ei ollut kristillinen, koska uskomme hiilen käytön murhanneen niin paljon ihmisiä maapallolla, ettei se mitenkään voi pelastua.

Tilaisuudessa vierailivat eduskuntaryhmien puolesta kansanedustajat Irina Krohn (vihr.), Esko Kurvinen (kok.) sekä Reijo Laitinen (sd.). Lisäksi tervehtimässä kävivät kansanedustajat Sulo Aittoniemi ja Marja Tiura sekä SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen, joka sattui sopivasti olemaan eduskunnassa käymässä.

Ilmastostrategian tulee pyrkiä ennen kaikkea hiilidioksidipäästöjen alentamiseen. Mielestämme parhaiten tähän tavoitteeseen päästään lisäämällä ydinvoiman osuutta sähköntuotannossa. Vaatimuksemme ei puolustaa tässä yhteydessä paikkaansa, koska eduskunnan ympäristövaliokuntakin myöntää linjauksen olevan kesken sähköntuotannon osalta, kunnes periaatepäätös on hyväksytty.

Ympäristövaliokunnan esityksessä yritetään tehdä mustaa valkoiseksi mm. väittämällä, että korkeampi sähkön hinta tukisi paremmin yhteiskunnan kokonaisetua kuin matalampi hinta. Näinhän asia ei suinkaan ole. Jos valiokunta näin todetessaan on ajatellut tuulivoiman kustannusten peittämistä, niin voimme todeta, ettei yhden promillen (tai tulevaisuudessa ehkä prosentin) osuutta sähköntuotannosta kannata "tukea" näin kalliilla konsteilla. Suora tuki uusiutuvien energialähteiden kehittämiselle tulee kansantalouden kannalta huomattavasti edullisemmaksi kuin paluu hintasäännöstelyyn.

Nyt voitaisiinkin tehdä sellainen päätös, joka olisi linjassa myönteisen ydinvoimapäätöksen kanssa. Kaikkia muita nykyisiä energiatekniikoita tarvitaan, mutta hiilestä pyritään eroon sähköntuotannossa. Ydinvoiman lisäkapasiteetti tekisi hiilen käytön tarpeettomaksi ja liian kalliiksi. Jos vihreät saavat tahtonsa läpi ja pystyvät kieltämään ydinvoiman lisärakentamisen, niin se voi merkitä paluuta kivihiilikauteen. Parhaillaan kivihiilivoimaa kannattaa käyttää.

Ydinvoima luo muutamaksi kymmeneksi vuodeksi eteenpäin tarvittavaa pelivaraa energiantuotantoon sen ekologiset, sosiaaliset ja taloudelliset reunaehdot huomioiden.

Ympäristövaliokunta yhtyy tulevaisuusvaliokunnan näkemykseen siitä, että tulevaisuudessa tarvitaan todella radikaaleja toimenpiteitä. Edelleen valiokunta toteaa, että: "Ohjelmavaihtoehdoista ydinvoimavaihtoehto on taloudellisesti edullisempi sekä bruttokansantuotteella että kotitalouksien kustannuksina mitattuna. Vaihtoehtojen ero ei ole kuitenkaan merkittävä."

Meidän mielestämme ero on riittävän suuri.

Lisätietoja: Kari Kuusisto

+358-50-535 0635