KIRJALLINEN KYSYMYS 962/2004 vp
Kuudennen ydinvoimalan rakentaminen
Eduskunnan puhemiehelle
Ydinvoimalla tuotettiin viime vuonna 29,8 prosenttia
Suomen sähköstä. Ruotsissa, joka on virallisesti
päättänyt luopua ydinvoimasta, tuotettiin 45,7 prosenttia
valtakunnan sähköstä ydinvoimalla. Barsebäckin
toisen reaktorin sulkeminen vaarantaa Ruotsin energiaomavaraisuuden,
ja siksi he haluavatkin lisätä mahdollisuuksia tuoda sähköä
mm. Suomesta. Siirtokapasiteetin lisääminen on tarpeellista
myös hinnanvaihtelujen tasaamiseksi. Sähkön vientimahdollisuuksia
pitäisi muutenkin luoda lisää, jotta säätilasta
tai muista vaihteluista johtuvia hinnanvaihteluita voitaisiin tasata.
Liettua joutuu luopumaan Ignalinan laitoksesta EU:n kanssa tekemänsä
sopimuksen mukaisesti. Laitos on tuottanut noin 80 prosenttia maan
sähköntarpeesta. Eurooppa luottaa muutenkin liikaa Venäjän
maakaasuun ja muuhun tuontienergiaan. Sähköhän on
hyvä vientituote, kunhan siirtoverkko on rakennettu. Merikaapelien
vetäminen ei edellytä tolppien pystyttämistä
tai maa-alueiden lunastamista. Sähkö siis menee joka tapauksessa
kaupaksi, jos se on tuotettu edullisesti.
Sähkön kulutus on noussut tasaisesti,
vaikka BKT ja teollisuustuotanto ovat pysyneet pitkän aikavälin
keskiarvon alapuolella. Uusi ydinvoimala tarvitaan, kun talous elpyy
kunnolla ja vientiteollisuus pääsee parempaan vauhtiin.
Muissa maissa, joissa väärän politiikan vuoksi on
estetty ydinvoiman lisärakentaminen, sähkön riittävyydestä
syntyy ongelmia noususuhdanteen aikana.
Aikaisintaan vuosina 2012-2015 valmistuvalla kuudennella
yksiköllä pitäisi olla vähintään 6
000 käyttötuntia vuodessa, jotta investointi kannattaisi.
Sähkö saadaan myös myytyä ulkomaille helposti,
jos siirtolinjoja vahvistetaan ja rakennetaan lisää. Pohjoismaisilla
sähkömarkkinoilla ydinsähköstä on saatavissa
hyvä kate, koska sen tuotantokustannukset ovat verrattain alhaiset.
Elintason noustessa sähkönkulutus kasvaa erityisesti kesällä,
kun jatkuvasti otetaan käyttöön sähköisiä
ilmastointilaitteita. Niiden vaatima sähköteho on kaksinkertainen
saman lämpömäärän tuottamiseen nähden.
Suomen ydinenergiasektori on osoittanut osaamisensa
koko maailmalle, sillä nykyisten neljän kaupallisessa
käytössä olevan reaktorin koko käytön aikaiset
käyttökertoimet ovat maailman parhaat. Perusvoiman tuotannossa
kapasiteetin käyttöaste takaa edulliset tuotantokustannukset.
Koska uusien laitosten käytettävyys ja huollettavuus ovat
entistä parempia, ei ole mitään rakenteellista syytä
epäillä, etteikö myös uusien yksiköiden
suhteen suomalainen käyttötapa olisi pitkällä
aikavälillä taloudellisesti tehokkain. Turhia keskeytyksiä
on syytä välttää, sillä suomalaisen ydinsähkön
markkina-arvo ylittää nykyhinnoin kaksi miljoonaa euroa
vuorokaudessa. Viides ja kuudes ydinvoimala yhdessä noin kaksinkertaistaisivat
nykyisen kapasiteetin.
Suomen korkeat käyttökertoimet ovat herättäneet
alan sisällä myös kansainvälistä kiinnostusta,
ja ulkomaalaisten operaattorien asiantuntijoita on käynyt meillä
tutustumassa käyttökulttuuriin. Yhdysvalloissa käytettävyyttä
on pystytty parantamaan parinkymmenen vuoden jakson aikana noin
60 prosentista noin 90 prosenttiin, mikä teholtaan vastaa kahtakymmentä
1 000 MW:n uutta laitosta. Lisäkapasiteetin tarve on siis ollut
tästäkin syystä vähäinen.
Teollisuuden Voima Oy:n uusi johto on ilmoittanut,
että yhtiö saattaisi olla kiinnostunut rakentamaan myös
kuudennen voimalan. Viidennen voimalan laitostoimittaja Framatome
ANP on ilmeisesti myös kiinnostunut tarjoamaan toista EPR-reaktoria,
mikäli Suomessa aloitetaan uusi hanke. Luultavasti kuudennestakin
saataisiin useita tarjouksia.
Kahden hankkeen peräkkäinen rakentaminen
olisi talouselämän kannalta hyvin edullista. Olkiluotoon
on mahdollisuus rakentaa jatkossa useampia reaktoreita, ja Loviisan
suhteen pystyttäisiin hyödyntämään Fortumin
jo aiemmin teettämiä selvityksiä, kuten laajaa kolmannen
yksikön ympäristövaikutusten arviointia. Loviisan
nykyiset laitokset tulevat taloudellisen käyttöikänsä
loppuun ensimmäisinä, joten niiden mahdollisen pitkäkestoisen
purkuvaiheen aikana olisi taloudellisinta, mikäli samalla alueella
olisi ainakin yksi käyvä reaktori, joka voisi olla samalla
ainakin osalle purkutyöhön osallistuvista varsinaisena
työskentelypaikkana.
Koko maailmassa oli IAEA:n mukaan kesäkuun
2004 lopussa käytössä 442 ydinvoimalaa. Niiden yhteenlaskettu
teho oli 363 819 MW. Ydinvoimaa käytettiin yhteensä 30
maassa. Rakenteilla oli 27 ydinvoimalaa, joiden yhteenlaskettu sähköteho
on 22 676 MW.
Teollisuusmaiden ydinenergiajärjestön
NEA:n pääjohtaja Luis Echavarri on kertonut merkkien ydinvoiman
uudesta tulemisesta voimistuneen selvästi. Echavarrin mukaan
ydinvoiman renessanssi johtuu sekä ilmastonmuutoksen uhasta
että ydinvoimalla tuotetun sähkön taloudellisuudesta
ja varmuudesta. Öljyn hinnannousu ja energiamarkkinoiden epävarmuus
sekä ilmastonmuutoksen uhka ovat nostaneet ydinvoiman uudelleen
poliittisten päättäjien asialistalle. Ydinenergia
on hänen mukaansa saavuttanut kypsän vaiheen, jossa sen
taloudelliset edut ovat kiistattomat. Ilmastonmuutoksen kannalta
päästöttömyys on avaintekijä, joka nostaa
ydinvoiman arvoa. Maailmalla on lehdissä kirjoitettu ydinvoiman
renessanssista. Suomella on katsottu olevan tiennäyttäjän
rooli tässä kehityksessä.
Ympäristöliikkeen piirissä hyvin
tunnettu Gaia-metaforan luoja James Lovelock pitää lisäydinvoimaa
ainoana mahdollisuutena hidastaa merkittävästi hänen
mukaansa ihmisen toiminnasta johtuvaa ilmaston lämpenemistä.
Hän varoittaa, että maapallon ilmasto lämpenee Kansainvälisen
ilmastopaneelin IPCC:n arvioita nopeammin. Hän on pyytänyt
ystäviään vihreässä liikkeessä luopumaan
jääräpäisestä ydinvoiman vastustuksesta
brittiläiseen Independent-sanomalehteen kirjoittamassaan artikkelissa.
Fossiilisten polttoaineiden käyttö on Lovelockin mukaan
tullut tiensä päähän, ja uusien tekniikoiden
kehittyminen tulee viemään vähintään 50
vuotta, minkä jälkeen ne saattaisivat olla kilpailukykyisiä.
Tämä aika on kuitenkin liian pitkä odotettavaksi:
kasvihuonekaasut ovat jo salakavalasti vaurioittaneet maapalloa.
Loviisan nykyiset laitokset ovat tukevasti kiinni
valtakunnan verkossa. On siis perusteltua, että kuudeskin laitos
käyttäisi samoja linjoja. Nykyisissä tolpissa on
jopa tyhjiä "oksia" odottamassa lisää lankoja.
Suomalaisen ydinvoiman tulevaisuudennäkymiä parantaa se,
että muissa maissa ydinvoimaa ei haluta lisätä vihreiden
höpsötyksien takia. Luontouskonto on kuitenkin kaatumassa
muuallakin luonnontieteiden tosiasioiden edessä laajaan uskottavuuskriisiin,
joten saattaa hyvinkin olla, että uusia investointipäätöksiä
on odotettavissa muuallakin länsimaissa kuin Suomessa ja Ranskassa
sekä Yhdysvalloissa, jossa kaksi projektia on lähtenyt
tänä syksynä eteenpäin.
Päästökauppa tulee merkittävästi
heikentämään polttovoimaloiden kilpailukykyä
ja parantamaan ydinvoiman sekä vesivoiman kannattavuutta. Jos
kuudes ydinvoimala rakennettaisiin vielä yksinomaan sähköntuotantoon,
niin sen jälkeen jouduttaisiin luultavasti pohtimaan myös
kivihiilen korvaamista sähkön ja lämmön yhteistuotannossa.
Päästökaupan on tarkoitus alkaa EU:n alueella 1.1.2005.
Suomalainen teollisuus on kokenut päästökauppamekanismin
epäoikeudenmukaiseksi, koska meillä on jo toteutettu useita
sellaisia toimenpiteitä, jotka muualla ovat vasta suunnitteilla.
Siksi lisäkustannukset siirtyvät meillä tehokkaammin
kuluttajien maksettaviksi.
Nordpool on jo laskenut ensi talven sähkökapasiteetit
yhteen ja todennut, että Pohjoismaiden sähköhuolto
joutuu tuonnin varaan. Tuontikapasiteetin rajallisuus on ongelma
sellaisessa tilanteessa, jossa kulutushuipun aikana jokin kotimaisen
suuren yksikön toimintaan tulee vika ja se joudutaan poistamaan
verkosta. Ensi talvena tulemme ehkä näkemään
jo sellaisenkin tilanteen, jossa joidenkin teollisuuslaitosten kulutusta
joudutaan nopean häiriön seurauksena rajoittamaan, kun
sähkö loppuu. Valmiuden tähän tulee olla ensisijaisesti
Norjan alumiinisulatoilla, joiden kannattavuus automaattisesti hupenee
sähkön hinnan noustessa.
Vihreiden ja nykyisen pääministeri Vanhasen
yhdessä Greenpeacen kanssa junailema kielteinen ydinvoimapäätös
vuonna 1993 aiheuttaa nykyisin kasvavaa painetta hiilidioksidipäästöjen
vähentämiseen. Porin sataman liikennemääräkin
on noussut ensimmäistä kertaa yli viiden miljoonan tonnin,
koska kivihiilikuljetukset ovat pyörineet jatkuvalla syötöllä
koko vuoden käytössä olleisiin Porin kivihiilivoimaloihin.
Ydinvoimalan koko polttoainehuolto ei vaadi kuin pari laivalastia
uusia sauvoja vuodessa. Niitäkään kuljetuksia ei
tarvitse tehdä, mikäli lähes säteilemätöntä
uutta polttoainetta halutaan varastoida laitosalueella enemmän
etukäteen. Näin toimimalla pystytään vähentämään
riippuvuutta raaka-aineiden hintojen vaihtelusta, sekä kuljetuksista
mahdollisten rauhattomien jaksojen aikana. Ydinvoimaa käyttämällä
vähennämme riippuvuutta säätilasta ja epäsuoria
päästöjä mm. kuljetustarpeen pienentymisen vuoksi.
Ydinvoiman lisäkapasiteetti tekee hiilen käytön
kannattamattomaksi, eikä yhteiskunta joudu näin korvaamaan
hiilivoimalaitosten toiminnan kieltämisestä syntyviä
kustannuksia. Jos hiilen poltto joudutaan kieltämään
lailla, kustannukset niiden sulkemisesta, reilut 3 miljardia euroa,
lankeavat veronmaksajille.
Kun monissa muissa maissa ydinvoima on ollut kiellettyjen
keinojen listalla, on markkinoilla runsaasti tilaa uusille hankkeille,
joita on lähdössä liikkeelle useampia. Viidettä
hankittaessa oli todellakin ostajan markkinat, mutta tilanne saattaa
olla muuttumassa, kun muut maat ovat lähteneet seuraamaan Suomen
esimerkkiä ydinvoiman renessanssissa. Saksan, Tanskan, Norjan
ja Ruotsin osalta ydinvoiman lisärakentaminen on varsin epätodennäköistä,
joten kansainvälisiä rahoittajia ja ehkä myös
osakkaita saattaisi olla runsaastikin tarjolla, jos heille jossain
vaiheessa haluttaisiin tarjota osuuksia Suomeen rakennettavasta
uudesta yksiköstä.
Suomi on myös ehdoton edelläkävijä
ydinjätteen loppusijoituksessa. Maailmassa on oikeastaan vain
neljä merkittävää hanketta, joita ei mitenkään
voi verrata samaan vakavuuteen: Ranskassa, Ruotsin Oskarshamnissa
sekä Yhdysvaltain Yucca Mountain -projektissa.
Päästökaupasta selvityksen kauppa-
ja teollisuusministeriölle tehnyt professori Mikko Kara VTT:stä
esitti yhtenä toimenpiteenä suoria hiilidioksidipäästöjä
tuottamattoman ydinenergian lisäämistä osaksi Suomen
strategiaa Pohjoismaisilla sähkömarkkinoilla, jotka ovat
maailman kilpailluimmat. Karan raportissa on arvioitu, että
kuudes voimalaitosyksikkö rajoittaisi sähkön hinnan
nousun jo vuonna 2012 noin kolmannekseen siitä, mitä hinnan
nousu olisi ilman ydinvoiman lisäystä. Lisäydinvoiman
ansiosta hinta nousisi 2-7 %, mutta ilman sitä 15-20 %. Tämän
lisäksi päästökaupan ulkopuolisen teollisuuden
suorat vuotuiset päästöjen rajoittamisen kustannukset
pienentyisivät kuudennen ydinvoimalan myötä tuntuvasti.
Vuodesta 2015 lähtien kuudennen ydinvoimalan
myönteiset vaikutukset kustannuksiin olisivat kaikille sektoreille
vielä tuntuvammat oletettaessa, että kasvihuonekaasujen
päästöjä joudutaan edelleen rajoittamaan Kioton
sopimusta vastaavalla tavalla. Muiden päästöttömien
energianlähteiden kustannustehokas lisäyspotentiaali vuoteen
2012 mennessä on hyvin vaatimaton kuudenteen ydinreaktoriin
verrattuna. Se alentaisi päästöjä ja tuotantokustannuksia
heti käyttöönottohetkellä, koska se edullisempana
tuotantomuotona syrjäyttää muita tekniikoita, vaikka
kokonaiskapasiteettia olisikin enemmän kuin sähköä
kulutetaan. Samasta syystä ydinsähköä on helppo
myydä myös maan rajojen ulkopuolelle.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ään viitaten esitän valtioneuvoston asianomaisen
jäsenen vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Mihin pikaisiin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä
edistääkseen kuudennen ydinvoimalan rakentamista Suomeen?
Helsingissä 7 päivänä joulukuuta
2004
Pekka Kuosmanen /kok
|